Tietoinen syöminen

Tavoite: Asiakas harjoittelee tietoista syömistä suklaan tai rusinan avulla.

Pyydä ryhmäläisiä ottamaan käteen yksi suklaapala/rusina ja toimimaan ohjeiden mukaisesti.

Tutki suklaapalaa/rusinaa kädessäsi. Tutki sen rakennetta ja pane merkille sen pinnassa oleva muoto sekä sen koko ja väri. Haista suklaapalan/rusinan tuoksua. Ota käteesi toinen pala suklaata/rusina ja pane merkille näyttävätkö suklaapalat/rusinat samalta. Ota yksi suklaapala/rusina sormiesi väliin ja tunnustele miltä se tuntuu. Pane suklaapala/rusina suuhusi. Liikuttele sitä kielen päällä ja alla. Älä pureskele sitä vielä. Piilota suklaa/rusina hetkeksi poskeesi. Imeskele suklaata/rusinaa ja pane merkille, miltä suklaa/rusina maistuu. Pureskele nyt suklaapalaa/rusinaa pikkuhiljaa ja mieti, miltä se tuntuu hampaissasi. Pureskele suklaata/rusinaa niin kauan, että se on hajonnut suussasi lähes täysin. Nyt voit nielaista suklaan/rusinan.

Pyydä asiakasta ottamaan toinen suklaapala/rusina ja syömään se normaalisti.

Keskustelu tämän jälkeen:
• Millainen oli suklaan/rusinan maku, kun söit sen hitaasti, ja miten sen maku muuttui?
• Millainen kokemus tieoinen syöminen oli?
• Mitä eroa on nopean ja hitaan syömisen välillä?
• Mitä muita ajatuksia harjoitus herätti?

(Lähde: Kangasniemi & Kauravaara 2016)